Saturday 23 April 2011

Sebelum dan Sesudah Expert Workshop EDIBLE GARDEN

Kami daripada pihak Pusat Jalur Lebar Felda Gunung Bongsu amat berbesar hati kerana banyak perubahan yang telah dilakukan oleh peserta selepas mengikuti Program Expert Workshop lalu. Antaranya, peserta sudah dapat mengetahui teknik-teknik mengubahsuai landskap di kawasan rumah supaya menjadi lebih menarik dan teratur menggunakan tanaman sayur-sayuran dan herba. 
Selain itu, peserta mendapat pendedahan terhadap produk baru yang boleh dihasilkan dengan menghadiri program ini menggunakan tanaman yang ditanam di kawasan rumah, kerana selama ini mereka hanya menjual hasil tanaman di kedai-kedai runcit atau restoran sahaja. 

Peserta juga bagai disuntik semangat yang baru dengan masing-masing bersemangat untuk menghias rumah kerana baru-baru ini ada di kalangan peserta program ini telah mengetengahkan isu agar program ini diteruskan dengan melibatkan seluruh warga Felda Gunung Bongsu kerana sebelum ini penyertaan peserta agak terhad. Mereka juga lebih semangat untuk menanam sayuran dan herba dengan meminta GPW Felda agar membeli poly bag tanaman secara pukal dan menjualnya mengikut blok-blok di Felda ini.

Lebih membuat pihak PJK berasa terharu dengan sikap peserta apabila mereka sanggup ke Rumah Puan Mahani, pakar yang dijemput untuk menjayakan program Expert Workshop, semata-mata untuk melihat sendiri kawasan rumah beliau, cara penanaman dan cara pengubahsuaian landskap yang dilakukan oleh beliau dan mereka mempraktikkannya di rumah mereka.

PJK sekali lagi mengucapkan syabas dan selamat mencuba kepada seluruh peserta Program Expert Workshop Edible Garden ini. Semoga matlamat anda untuk tersenarai menjadi antara 10 Felda terbaik dalam pertandingan Anugerah Keceriaan Kawasan Kampung Felda (AKKKF) nanti akan dapat dicapai.

No comments:

Post a Comment